Особливості ведення бізнесу та ринок державних закупівель в Арабській Республіці Єгипет
Опубліковано 11 серпня 2020 року о 16:30

Щодо особливостей ведення бізнесу та ринку державних закупівель  в Арабській Республіці Єгипет 


У рамках реалізації амбітної програми сталого економічного розвитку «Єгипетське бачення – 2030» офіційний Каїр приступив до здійснення широкомасштабних економічних і структурних реформ для залучення інвестицій в його економіку, перетворення країни на один із головних інвестиційних напрямків в регіоні.

У рамках надання інформації щодо проєктів, які здійснюються в Єгипті, привертає увагу запуск Міністерством інвестицій та міжнародного співробітництва АРЄ спеціалізованого сайту з інвестиційною картою започаткованих у країні крупних проєктів, яка містить актуальні дані (умови, правила тощо) – https://www.investinegypt.gov.eg/English/Pages/Projects.aspx.

Проєкти охоплюють широке коло галузей, серед яких інфраструктура, енергетика, машинобудування, модернізація залізничного сполучення, будівництво зернового хабу та ін.

Торговельна політика АРЄ будується на основі Конституції, законів та інших нормативних правових актів, дотримання загальновизнаних принципів і норм міжнародного права, а також зобов'язань, що випливають з міжнародних договорів АРЄ.

В даний час основними регулюючими зовнішню торгівлю нормативними документами є:

- Закон № 118 від 1981 року «Про імпорт та експорт».

- Рішення Міністра промисловості і зовнішньої торгівлі № 770 від 2005 року з додатковими положеннями до Закону № 118 від 1981 року «Про імпорт та експорт».

- Рішення Міністра торгівлі та промисловості № 992 від 2015 року щодо правил реєстрації підприємств, що можуть експортувати свою продукцію до Арабської Республіки Єгипет.

- Рішення Міністра торгівлі та промисловості №43 від 2016 року щодо поправок до регулюючих правил реєстрації підприємств, що експортують свою продукцію до Арабської Республіки Єгипет.

- Закон № 120 від 1982 року «Про комерційне агентство» (та рішення Міністерства № 342 від 1982 року), який регулює діяльність комерційного агента.

- Закон № 66 від 1963 року «Про митниці» з доповненнями (Закон № 55 від 2005 року).

- Закон № 159 від 1981 року «Про компанії».

Головним правовим актом у сфері регулювання та ведення інвестиційної діяльності в АРЄ є новий Закон № 72 від 2017 р. «Про інвестиції» (має 5 розділів та 94 статті), офіційно опублікований 31 травня 2017 р. (набув чинності з 1 червня 2017 р.).

Закон АРЄ № 72 від 2017 р. «Про інвестиції» направлений на сприяння іноземним інвестиціям шляхом надання додаткових стимулів, а головне скорочення, спрощення та вдосконалення бюрократичних процесів.

Положення цього документу відображають значний прогрес в інвестиційному законодавстві АРЄ, яке суттєво покращилося протягом останніх років.

Проте, як показує практика, іноземним інвесторам доцільно мати єгипетських партнерів, які у змозі сприяти успіху спільного підприємства з огляду на їх досвід, знання місцевих умов, ситуації на ринку або фінансових ресурсів.

Закон гарантує:

- 100% іноземну власність компанії;

- гарантії проти конфіскації і націоналізації - інвестиційний проект не може бути націоналізований. Майно інвесторів не може бути експропрійовано, за винятком державних інтересів і справедливої компенсації, виплаченої заздалегідь і еквівалентної економічної вартості експропрійованого майна. Крім того, майно інвесторів не може бути піддано адміністративному вилученню, конфіскації, заморожуванню або арешту, за винятком постанови суду або остаточного судового рішення;

- право володіння землею;

- право відкриття рахунків в іноземній валюті;

- свободу від адміністративного втручання;

- право репатріації капіталу і прибутку - інвестор має право створювати, розширювати та фінансувати інвестиційний проект із-за кордону та в іноземній валюті. Інвестор також має право володіти, керувати, використовувати і розпоряджатися проєктом, отримувати прибутки від проєкту та передавати такі прибутки за кордон, а також ліквідувати проєкт і передати доходи від такої ліквідації повністю або по частинам за кордон, не порушуючи прав третіх осіб і ін.

Єгипетська нормативно-правова база торговельно-економічного напряму доступна для завантаження за посиланням - https://www.gafi.gov.eg/English/StartaBusiness/Laws-and-Regulations/Pages/default.aspx.

Тендерну документацію державної установи можна придбати тільки через комерційного агента іноземної компанії. Іноземні фірми не мають можливості отримати документи, звернувшись письмово до державної установи або до посольств своїх країн в Єгипті.

Експерти визнають, що законодавство Єгипту щодо комерційних агентів найбільш ліберальне серед країн Близького Сходу і залишає достатньо свободи для підприємницької діяльності іноземних суб’єктів.

Під час урядових тендерів, агентська угода з визначенням винагороди входить до обов’язкового пакету документів учасника тендеру. Уряд залишає за собою право коригувати розмір комісійних виплат у випадках їх неординарності. Ставки комісійної винагороди, за поданням агентів, вносяться також до комерційного реєстру Міністерства торгівлі і промисловості Єгипту.

Згідно з усталеною практикою, чим більше контракт, тим менше відсоток винагороди. Комісійні також відрізняються від типу продукції і є предметом окремих переговорів.

Не чітко прописані специфікації змушують учасників тендерів гадати, чого хоче замовник. Іноземні компанії повинні бути у тісному контакті з агентами замовника, щоб мінімізувати сумніви і невпевненість. Не треба припускати, що «краще» є бажаним, оскільки його переважаючі особливості можуть бути не зрозумілі або його ціна може бути занадто висока.

Іноземні компанії, яким довіряють урядові чиновники, часто добровільно пропонують тендерні специфікації до майбутніх тендерів, що дає їм можливість самим встановлювати специфікації.

Урядові органи очікують, що контрактні гарантії покриватимуть увесь гарантійний строк поставки продукції/виконання робіт, а не пропорційно виконаної роботи. Іноземні постачальники, навпаки, як правило, хочуть окрему гарантію на кожну поставку товару/виконання виду роботи. Тут виникають підстави для непорозумінь і скарг щодо можливих затримок з виставленням контрактної гарантії.

Лобіювання отримання замовлення є дуже поширеним явищем. Головним вважається, щоб між відповідальними за прийняття рішення і постачальниками були довірливі стосунки, тому що перші не будуть вибирати слабкого учасника тендеру, якого не знають. Тому, особиста дружба та часті візити до відповідальних за прийняття рішення – важливі фактори маркетингу. Мають місце близькі стосунки, але єгипетські джерела запевняють, що більшість рішень приймається в умовах конкуренції і прозорості. Разом з тим, процес прийняття рішення по суті непрозорий і уразливий, оскільки детальна інформація про тендери доступна через інші канали і стає відомою зацікавленим особам.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux